鳴門教育大学大学院教授
小野由美子先生
専門分野は、文化間教育・異文化間コミュニケーション、国際教育協力、教師の力量発達と変容など。南アフリカ中等理数科プロジェクト・メンバー(1999
-2006)やアフガニスタン教師教育強化プロジェクト・メンバー(2005-現在)として、国際教育の分野で活躍している。"A case
study of continuing teacher professional development through lesson
study in South Africa (South African Journal of Education.
2010)"など、論文多数。
【主要著書・論文】
- A case study of continuing teacher professional
development
through lesson study in South Africa. South African Journal of
Education. 2010 (in press).
- Japanese Technical Cooperation to Enhance Teacher
Quality in
Developing Countries: A Multiple Case Study. In Living Together,
Education and Intercultural Dialogue,2009 (in press).
- 教育プログラムのレンディング・ボロウィング:授業研究を例に. 国際教育協力論集12(2).
広島大学教育開発国際協力研究センター. 2009(印刷中).
- 多文化に配慮した教員養成をどう進めるか. 教師教育研究第1号. 早稲田大学教師教育研究所, 2009.
- Supporting Teachers to Educate Marginalized Children:
Teachers
and Teacher Education in Afghanistan. Journal of International
Cooperation in Education,Vol.10(1), 2007.
- Evaluating Project Impact :The Case of MSSI in South
Africa. In
Mathematics and Science Education in Developing Countries: Issues,
Experiences and Cooperation Prospects. 2007.
- 国際教育協力における「授業研究」の有効性:南アフリカ人教師による生物の授業を事例として. 教育学実践論集第8号.
2008.
- 教師教育における国際教育協力:JICA長期研修員の能力開発と大学の国際化. 日本教師教育学会年報14号.
日本教師教育学会,
2005.